ט"ו בשבט...הטוב, הרע והלא נורא

מה אוכלים בטו בשבט? פירות טריים, פירות מיובשים ופיצוחים.
איזו חגיגה!
 
להלן היכרות קצרה עם המאכלים האופייניים:
 
פירות יבשים:
פירות שעברו, כמה מפתיע, תהליך ייבוש בו הם מאבדים 80% מהמים, מה שהופך אותם מרוכזים מבחינת ויטמינים, מינרלים וסיבים, אך גם מבחינת הסוכר והקלוריות בהשוואה לפירות טריים.
הטוב -  פירות מיובשים ידועים ביכולתם לסייע למערכת העיכול בבעיות עצירות והם מהוים תחליף חביב טבעי ונטול שומן לדברי מתיקה.
הם עשירים בויטמינים ( A, B1, B2, B3, B6 וחומצה פנטוטנית) ובמינרלים (סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן, אשלגן, נתרן, נחושת ועוד) וכאמור,בסיבים תזונתיים.
הרע – חשוב לשים לב שיש בפירות הללו פי 4-5 סוכר וקלוריות.
לדוגמא ב100 גרם משמשים מיובשים יש כ250 קלוריות, לעומת 100 גרם משמשים טריים בהם יש 50 קלוריות.
מבחינת הפחמימות, בפרי המיובש יש כ60 גרם פחמימות (כמו 4 פרוסות לחם), ברובן סוכרים פשוטים – לא מומלץ ואף מסוכן לחולי סוכרת.
הלא נורא -  חלק מהויטמינים נהרס בתהליך הבישול, ולעיתים מתווספים מיני חומרי שימור תעשייתיים.
 
פיצוחים –
אלה הם האגוזים, השקדים והזרעים למינהם.  
הטוב – עשירים בשמנים צמחיים מסוג אומגה 3 ( למשל אגוזי מלך) או אומגה 6 ( אגוזי פקאן, שקדים), וכן בחלבונים , ויטמינים (ויטמין E ) ומינרלים (ברזל, סידן, מגנזיום, אשלגן..).
הרע – מכילים כמות גדולה של שומנים וקלוריות. 100 גרם אגוזים או שקדים מכילים 600 קלוריות בממוצע.
הלא נורא – קליית הפיצוחים למינהם מקלקלת את השומנים הצמחיים הטובים ומוסיפה כמויות מלח בלתי רצויות, לכן עדיף לקנות את הפיצוחים לא קלויים ולא ממולחים.

ט"ו בשבט שמח!
 

עדי גודל סולומון

רח' ירח אב, מודיעין מכבים רעות
טל: 054-5588694
דוא"ל: adigodel@gmail.com
.