דף הבית >> מאמרים >> עונות השנה >> אלרגיות

אלרגיות 

החורף חלף כמעט מבלי שנרגיש אותו, והאביב בפתח. בעונה זו השמש נעימה ומלטפת, הפרחים פורחים והעצים מלבלבים...נשמע פסטורלי ומהנה, אך יש מי שרק עצם המחשבה מעוררת בו אפצ'י אחד או שניים.
כן, האביב אורב לכל האלרגנים למינהם, ומסתבר שאלרגיה עונתית זו היא השכיחה ביותר.
"אלרגית האביב" או בשמה המקצועי "קדחת השחת" נגרמת עקב פריחת העצים והפרחים, כך שהאבקנים הנישאים באוויר חודרים לגוף. הגוף מזהה את החומרים הללו כגוף זר, כאוייב שמערכת החיסון צריכה להלחם בו. בשל כך, הגוף מפריש חומרים אנטי אלרגניים, שאחד מהם נקרא היסטמין. ההיסטמין גורם לתופעות האלרגניות המוכרות: אף נוזל, עיניים אדומות, גירוד בעור, ועוד.
התופעה מציקה ומטרידה, ומיליון (!) הישראלים שסובלים ממנה בוודאי ישמחו לשמוע כי מלבד המשאפים והתרסיסים, יש דרכים נוספות להתגבר על התופעה או לפחות להקל עליה. המזון שאנו אוכלים משמש לנו בית מרקחת לא מבוטל, ואם יודעים לנצל אותו נכון אפשר רק להרוויח. בעולם נעשו אלפי מחקרים שניסו למצוא קשר בין רכיבי מזון להופעת או החמרת האלרגיה, ואכן נמצאו כאלה. עם זאת יש לציין, שאין עדיין ביסוס מדעי נחרץ, כמו הרבה נושאי מחקר אחרים.
על מה כדאי לשים דגש לקראת עונת המעבר על מנת למנוע או להקל על האלרגיה?
 
נוגדי חימצון הם חומרים הנוצרים בגוף או מתקבלים מהמזון, שיכולים למנוע או להאט את נזקי החמצון בגופינו. בהתייחס לאלרגיה, הם מספקים מנגנוני הגנה למערכת הנשימה. מחקרים הראו השפעה על היצרות של הברונכיאלים, הפחתת מקרי אסתמה, צורך מופחת בשימוש במשאפים ועוד. נוגדי החימצון העיקריים שהוכחו הם:
ויטמין C-. ויטמין סי הוא נוגד חימצון חזק והוא פועל כאנטי היסטמין .בנוסף, הוא מחזק התנגדות לדלקת. ויטמין C נמצא בפלפל צהוב, פלפל אדום, קיווי, ברוקולי, תות שדה ועוד.
ויטמין E – נוגד חימצון חזק, בעל פעילות אנטי דלקתית. ויטמין E נמצא בגרעינים, שקדים,אגוזים, שמן צמחי, נבט חיטה, ומעט בפלפל אדום, קיווי וגזר.
ויטמין A –  מסייע במלחמה כנגד זיהומים  ומגן על נזקים לריריות דרכי הנשימה. נמצא באיברים פנימים, גזר, ירקות ירוקים, מלון, מוצרי חלב ועוד.
סלניום – מינרל המפחית מתווכים התורמים לתגובה אלרגית ודלקתית.מסייע בשמירה על בריאות התאים בגוף. סלניום מצוי באגוזי ברזיל, ביצים, מאכלי ים, אברים פנימיים ומזון מהצומח שגדל על אדמה המכילה סלניום.
קוורציטין – זהו פלבנואיד (פיגמנט בצמחים, ירקות ופירות המקנה להם את צבעם ולו סגולות בריאותיות) המעכב את שחרור ההיסטמין ומכאן תפקידו החשוב בדיכוי אלרגיות. מצוי בבצל, תפוחים, דובדבנים, ענבים ועוד.
גלוטטיון – מהווה נוגד חימצון חזק ומפחית סימפטומים של דלקת . מיוצר בכבד בתהליכים בו שותפים מינרלים, ויטמינים וחומצות אמינו מסוימות. תזונה עשירה בירקות ופירות מכל הצבעים מעלה את רמת הגלוטטיון בגוף.
 
מלבד נוגדי חימצון, נמצא קשר בין אלרגיה ל:
אומגה 3: חומצת שומן הנמצאת בדגי מים עמוקים (סלמון, מקרל, הרינג, הליבוט ועוד) זרעי פשתן, אגוזי מלך, שמן זית וקנולה ועוד. מחקרים הראו קשר בין צריכת אומגה 3 לבין שכיחות מקרי אסתמה, וכן שיפור תפקוד מערכת הנשימה.
מגנזיום: בהתקף אלרגני ישנו כיווץ שריר, אחד מתפקידי המגנזיום הוא הרפיית שריר חלק ובכך השפעתו החיובית. במצבים של מחסור במגנזיום, הנטייה להתקפי אסתמה עלולה להתגבר.  נמצא בשקדים, אגוזים, תרד, תאנה ותמר.
ויטמין B6 – מחקרים הראו שלחולי אסתמה יש רמות נמוכות של ויטמין .B6 כמו כן נראתה השפעה של הויטמין על  שכיחות ועוצמה של  התקפי אסתמה. נמצא בדגני בוקר מלאים, אגוזים, נבט חיטה, כבד, עוף, דגים ועוד.
 
 
לסיכום, תזונה עשירה בפירות וירקות מכל הצבעים תעלה את הסיכויים לצרוך מכל הרכיבים הללו.  מחקר שנערך בכרתים על 700 ילדים הראה כי הילדים שצרכו באופן קבוע פירות וירקות טריים סבלו פחות מאלרגיות, אסתמה והפרעות נשימה.  
בכוס מיץ טרי המכילה גזר, תפוז, בננה, תמר ואוכמניות ישנה כמות מכובדת של ויטמינים A, C, E, B6 , מגנזיום ונוגדי חימצון נוספים.
 
 
לבריאות!