עדי גודל סולומון דיאטנית קלינית במודיעין - תזונה מאוזנת למשפחה בריאה

איך להרכיב ארוחות מאוזנות במהלך היום?

7 צעדים לתזונה מאוזנת ובריאה בבית

תזונה נכונה משפיעה באופן משמעותי על בריאות ומניעת מחלות רבות. תוכלו לתת לילדיכם כלים להגברת המודעות ושיפור התזונה בכל הארוחות במהלך היום. 
1. ארוחת בוקר: מומלץ לשלב בין פחמימות (לחם, דגני בוקר מלאים בכמות מתונה, גרנולה...) לחלבונים (יוגורט לא ממותק, חלב, גבינות, טונה , ביצה..) וכן לשלב בארוחה ירקות ושומנים במידה (טחינה, אבוקדו..). מומלץ לאכול את ארוחת הבוקר בשעות מוקדמות יחסית ולא "למשוך" אותה לשעות מאוחרות יותר.  
2. ארוחת הצהריים מספקת לגוף רכיבים חשובים ועל כן ההרכב שלה משמעותי: גם כאן מומלץ לאכול פחמימות (פסטה/פתיתים/תפו"א /קטניות..) חלבונים (בקר  רזה, עוף ללא עור, הודו, דגים, קטניות, טופו...) וירקות (סלט, ירקות מבושלים/ מוקפצים, מרק..) 
למעשה השילוב האידיאלי הוא 1/3 צלחת מכל מרכיב - וכך הגוף מקבל את רכיבי התזונה הדרושים ולא נוצר עומס מיותר על הגוף.
ארוחות ביניים - חשובות ביותר לאספקת אנרגיה, ומניעת רעב ועייפות בשעות מאוחרות יותר. ארוחה כזו יכולה להיות נשנוש מתוק או מלוח - כאשר גם כאן הכמות היא המשמעותית, כך שניתן לאכול הכל במידה. ארוחות ביניים מומלצות - מנת פרי, יוגורט לא ממותק (ניתן לשלב פרי ו/או אגוזים), 2-3 קרקרים, פרוסת לחם עם ממרח כלשהו, חטיף מלוח בכמות מתונה כגון שקית אישית בייגלה או במבה, ועוד...
מומלץ לאכול 2-3 ארוחות ביניים במהלך היום. 
4. ארוחת ערב - גם כאן מומלץ לשלב בין פחמימות לחלבונים לירקות, לדוגמא: לחם מלא עם גבינות/טונה/ביצה וירקות, פשטידה על בסיס ירקות או תירס, גבינות  וביצים, שקשוקה, טוסט ועוד.
5. שתיה - מדינת ישראל מדורגת במקום הראשון (!!)   בעולם בכמות השתייה המתוקה הנצרכת. מדובר בקלוריות ריקות שפוגעות משמעותית באיכות התזונה היומית.  שתייה מתוקה עלולה לתרום לעשרות כפיות סוכר ביום. מומלץ להוריד בהדרגה כמות שתייה מתוקה ולשתות בעיקר מים. 
6. ארוחות בחוץ/מסעדות - מומלץ לשלב בין פחמימות לחלבונים לירקות. לשים לב לגודל המנה. להימנע ממידת האפשר משומנים לא בריאים כגון טיגון. 
7. זכרו: אתם הקברניט של הספינה המשפחתית שלכם. השרישו הרגלים בריאים ביומיום: שימו לב לקניות, להרגלי האכילה, לצריכת המזון שלכם. שינויים קטנים מובילים להבדל משמעותי.
 
בהצלחה!