איך לנפוש בחו"ל מבלי להעלות במשקל?

פסח כאן וזוהי התקופה בה משפחות רבות נוסעות לנופש בארץ ובחו"ל. כל שנה אני נשאלת מחדש: "איך אפשר לנסוע, לנפוש, לבלות וליהנות, מבלי "לשלם" על כך מחיר כבד תרתי משמע? הרי הפיצות, הגלידות, הקרואסון, הבירה (מחק את המיותר, או: כל התשובות נכונות) - הן חלק בלתי נפרד מהטיול! אני תמיד מרגיעה ואומרת: עם קצת טיפים והכוונה, אפשר לגמרי ליהנות מהמטעמים המקומיים (הרי זה חלק מהעניין) מבלי להעלות במשקל. אז הנה 9 טיפים חשובים מרגע היציאה מהבית ועד לחזרה הביתה. מוכנים?
החופשה שלכם מתחילה מרגע היציאה הבית
מרגע היציאה מהבית ועד לישיבה הנינוחה במטוס יחלפו לפחות 3 שעות. בדיקה בטחונית, צ'ק אין, ביקורת דרכונים, וכמובן איך לא - הדיוטי פרי. סביר להניח שבמשך הזמן הזה, בשלב מסוים הבטן תאותת לכם על רעב ותרצו לנשנש משהו. ברוב המקרים תקנו איזה סנדביץ' או קרואסון עם קפה. ומה אם הייתם מביאים סנדביץ' מהבית? או חטיף אנרגיה יחד עם הקפה? זה היה חוסך לכם עשרות שקלים ומאות קלוריות. לסיכום: לשעות שלפני ובמהלך הטיסה מומלץ להכין מראש כריך ו/או נשנוש בריא מהבית.
קניות בדיוטי פרי
ישנן הרבה משפחות שקונות שוקולדים בדיוטי פרי ולמעשה זה עיקר הנשנושים במהלך החופשה. במקום זה, רצוי לקנות פחות חפיסות לטיול עצמו (תמיד תוכלו לעצור בסופר מקומי ולקנות שם), ואם כבר אז לקנות באריזות קטנות ואישיות. לסיכום: מומלץ להימנע מההרגל לקנות אריזות שוקולדים מבעוד מועד.
הגעתם ליעד הנכסף והמבוקש: צרו סדר יום!
לרוב, בכל חופשה שהיא יש סדר יום תזונתי קבוע למדי הכולל ארוחת בוקר, ארוחת צהריים, ארוחת ערב, נשנושים בין לבין ושתייה במהלך היום. נפרק את כל המרכיבים הללו וניצור סדר יום עם מקסימום איזון ובריאות ומקסימום הנאה!
ארוחות הבוקר
קשה להשוות את ארוחות הבוקר הישראליות לארוחות הבוקר המוצעות בחו"ל. ההמלצה היא לנסות לאזן בין הפחמימות (לדוגמא לחמים, קרואסון, עוגות, פירות, דגני בוקר ועוד) לבין החלבונים (גבינות, נקניקים, יוגורט, ביצים) ולבין הירקות ( לא תמיד נמצא בשפע כמו בישראל). לרוב יש נטייה לצרוך בעיקר מהפחמימות והדבר יוצר עומס - השתדלו לאכול במתינות.
ארוחות הצהריים
מתוך הנחה שארוחת הערב היא הארוחה העיקרית והגדולה במהלך היום, השתדלו לאכול ארוחה קלה יחסית כגון כריך. אפשר גם לקנות פיצה ולחלוק. ירקות תמיד מוזמנים לשולחן אז תמיד חפשו את הסלט בתפריט ושלבו אותו בארוחה. אם הדבר מתאפשר, מומלץ לקנות בסופרמרקט המקומי לחמניות וממרחים כגון גבינות (אפשר גם צהובה), טונה משומרת, נקניקים דלי שומן (אפשר גם  ביצים אם יש מטבחון בו אפשר להכין אותן)  וירקות, ולהכין כריכים להמשך היום.
ארוחות הביניים
כמובן שבין הארוחות מתחשק להכניס משהו קטן לפה ולנשנש. זה הזמן ליהנות מהמטעמים המקומיים: בין אם זה מאפה מקומי, גלידה בגביע או כל דבר אחר. אפשר גם לשלוף את השוקולד אותו תיארנו קודם אבל... מנה אישית זוכרים? לא חפיסה שלמה! נסו להימנע מחטיפים מלוחים, ואם בכל זאת קניתם לכו על מנות אישיות וקטנות יחסית ולא אריזות גדולות! מיותר לציין שהחטיפים הללו עניים בערך תזונתי ועשירים בשומן. לעיתים קרובות השובע מגיע מהחטיפים הללו וחבל, כי אז אוכלים פחות אוכל מזין.
ארוחות הערב
כאמור, לרוב מדובר בארוחה עיקרית וגדולה. גם כאן תופס עקרון השילוש הקדוש: חלבונים, פחמימות וירקות. נסו להזמין פסטה עם סלט ולחלוק, או מנה בשרית יחד עם פחמימה בשילוב עם ירקות. לא תמיד זה מתאפשר אבל לפחות עשו מאמץ קטן לחפש את האיזון במנות המוצעות בתפריט.
שתייה
כאן ההמלצה היא פשוטה וחד משמעית: מים, ומים בלבד! אין שום צורך להוסיף לגוף 4-12 כפיות סוכר לבקבוק (תלוי בגודל) רק מעצם השתייה של המשקאות המתוקים. גם שתייה "טבעית" על בסיס פירות עשירה מאוד בסוכר. מיותר!
פעילות גופנית
כאן זה ממש קל ופשוט - לטייל, לטייל, לטייל. כל טיול טומן בחובו הליכה רגלית, בין אם זה ברחובות, במוזיאון או בטבע. סביר להניח שמשך הזמן בו תלכו ותטיילו יהיה גדול בהרבה מאשר בארץ, וזה יתרון עצום!
לסיכום
קצת תכנון לפני, תשומת לב ומיקוד במהלך החופשה, ותחזרו שמחים ומאושרים לא רק כי נהניתם מאוד, אלא גם כי הצלחתם לשלב הנאה ואכילה מאוזנת. חופשה מהנה!