עדי גודל סולומון דיאטנית קלינית במודיעין - לחץ וחרדה

לחץ וחרדה

עצות קטנות לשיפור תחושות דאגה וחרדה....
 
מה אוכלים עם כל הלחץ הזה ?
 
המציאות הביטחונית בה אנו חיים, במיוחד בימי לחימה אלה, משפיעה על המתח הנפשי בו מצויה האוכלוסייה כולה, בכל רחבי הארץ למודת הקרבות שלנו. רבים סובלים מאי שקט, לחץ, מתח, חרדה, בלבול וחוסר אונים, בין אם כי הם עצמם או מי מיקיריהם חשופים לאיומי הלחימה, ובין אם נחשפו אליה בעבר. גם, ואולי במיוחד, בימים שכאלה, מומלץ לשים לב לעצות התזונתיות הבאות, שיכולות לסייע בוויסות הלחץ והחרדה, ולאפשר לנו תפקוד יום יומי תקין עד כמה שניתן:
  • מומלץ להקפיד על 5 עד -6 ארוחות ביום.
    בתקופות לחוצות, אנשים נוטים לדלג על ארוחות ולא לאכול משך שעות ארוכות, או לחלופין, לחפש נחמה באוכל, לאורך כל שעות היום. שתי האופציות הקיצוניות הללו אינן מומלצות.
    על מנת להיות ערניים ורגועים עד כמה שניתן, עלינו להקפיד על רמת סוכר בדם קבועה ויציבה,  ללא תנודות קיצוניות. הקפדה על שלוש ארוחות עיקריות ועוד 2-3 ארוחות ביניים במהלך היום,  המכילות חטיף אנרגיה או פרי למשל, יסייעו לנו בכך.
     
  • מומלץ לצרוך פחמימות בכל ארוחה.
    הפחמימות הן מקור האנרגיה העיקרי של הגוף, ה"דלק" שמניע אותנו. בנוסף, תורמות הפחמימות לעלייה של סרוטונין במוח, הורמון אשר תורם לרגיעה.
    דוגמאות לפחמימות מומלצות: לחם - רצוי מלא, קרקרים, תפוחי אדמה, אורז, חטיף אנרגיה,  פרי טרי או מיובש. על מנת שהארוחה העיקרית תהיה מאוזנת ותכיל את כל רכיבי המזון, מומלץ לשלב גם חלבונים וירקות.
    הכמות מומלצת היא כ 1/3  צלחת פחמימה בארוחה מבושלת או 1-2 פרוסות לחם בארוחה קלה. 
     
  • שלבו בתפריט היומי ויטמינים ומינרלים – רכיבים חשובים מאוד, ועכשיו יותר מתמיד.
    מצבי לחץ גורמים ומשפיעים על תהליכים פיזיולוגיים שונים, כאשר אחת ההשלכות היא דילול של  מאגר הויטמינים והמינרלים שבגוף. בשל כך, מערכת החיסון הופכת לרגישה יותר,  חולשה ועייפות תוקפים אותנו ויש נטייה להדבק יותר במחלות.   פירות וירקות מכילים כמות רבה של ויטמינים ומינרלים. על מנת לצרוך כמות מוגברת של פירות וירקות, כדאי לגוון ולאכול אותם בכל מיני צורות: סלט ירקות, מרק ירקות, פירות טריים, סלט פירות ועוד.חשוב גם לצרוך דגנים מלאים, קטניות, מוצרי חלב,ביצים, בשר רזה  ודגים, אשר יוכלו לסייע לנו בחיזוק המערכת החיסונית ובאספקה רציפה של הויטמינים והמינרליים החיוניים לגוף, ביניהם גם מגנזיום ו-ויטמינים מקבוצה B, בעלי השפעה מרגיעה במיוחד.
     
  • קפה ממריץ...את הסטרס! 
    בשל תכונתו המעוררת והממריצה של הקפה, רבים נוטים לצרוך אותו באופן מוגבר בעיתות לחץ ועייפות מוגברת.
    אולם דווקא בימים שכאלה, מומלץ להפחית את השימוש בו. הקפה משפיע על מערכת העצבים  וגורם לדריכות ועירנות מוגברים, בעוד שלמעשה מומלץ להרגיע את מערכת העצבים עד כמה שניתן.     את חלק מכוסות הקפה מומלץ להחליף במים או תה ללא קפאין (דוגמת תה פסיפלורה או קמומיל, להם מיוחסות תכונות מרגיעות). לחובבי הקפה, כדאי  להסתפק ב3 כוסות ביום.
     
  • הקפידו על פעילות גופנית.
    מי שהנחיות פיקוד העורף מרחיקות אותו מפעילות באוויר הפתוח,  יכול לבצע פעילות גופנית מתונה יותר בסביבה בטוחה: להשתמש במדרגות במקום במעלית,  לבצע תרגילי מתיחות משחררים ומרגיעים ועוד.    השפעת פעילות גופנית על הגוף והנפש היא עצומה, ואין לה תחליף.