עדי גודל סולומון דיאטנית קלינית במודיעין - כללי זהב למרזה המתחיל/ה

רוצים שינוי??? כללי זהב למרזה המתחיל/ה

הרבה אנשים רוצים להתחיל "דיאטה". לאכול יותר בריא, לרדת כמה קילוגרמים, לשפר את בדיקות הדם. לעיתים הם נתקלים בתפריט מפתה בעיתון או שמעו מחבר/ה על דיאטה מנצחת. לפני שמתחילים, כדאי לקרוא את העצות שלהלן ולבדוק - האם אתם בדרך הנכונה?
  1. בררו עם עצמכם את הסיבה לדיאטה – לא כל סיבה או מניע אכן ישרתו אתכם בהמשך התהליך. מה מניע אתכם? האם יש חתונה לבן הדוד עוד חודש? שמעתם על דיאטה חדשנית ומתחשק לנסות אותה? ברוב המקרים, אלו ממש לא הסיבות הנכונות להתחיל דיאטה. אלה הן סיבות רגעיות, שטחיות, שמקורן ב"חשק" מסוים ולא בצורך אמיתי. משמעות המילה "דיאטה" בלטינית היא אורח חיים. לכן אם אתם מתחילים, עליכם לדעת שמדובר בתהליך ארוך ודינמי ולא ב"זבנג וגמרנו". אם הסיבה שאתם מתחילים בתהליך היא רצונכם להראות טוב יותר, להרגיש טוב יותר עם גופכם, לשפר את מצבכם הבריאותי או לפרגן לעצמכם אוכל מזין ובריא – אתם בדרך הנכונה.
  2. אל תתפתו לדיאטות כאסח למינהן – טעות נפוצה היא ללכת שולל אחר המודעות המבטיחות ירידה של 10 קג בחודש. כמובן שזה קורץ ומפתה – מי לא רוצה להפטר במהרה מעודף המשקל שלו, לקום בבוקר רזה ויפה? אולם מחשבה מעמיקה יותר מיד מחזירה למציאות – אין, פשוט אין פתרונות קסם. לא כדורים, לא זריקות, לא שיקויים וכמובן לא דיאטות כרוב/חסה/אבטיח למינהן. מעבר לאכזבה, מדובר בדיאטות המזיקות מאד לגוף, לפעמים נזק בלתי הפיך.
  3. התאימו לעצמכם תפריט נכון – כל אדם הוא יחיד ומיוחד, עם סדר יום אופייני, רמת פעילות גופנית מסוימת, ומאכלים ייחודיים שהוא אוהב. וכמובן יש את מרכיב הגיל והמין – שהרי גבר בן 50 לא אמור לאכול כמו אישה בת 25. מכאן ברור שהתפריט אמור להיות מותאם לכל הצרכים הפיזיולוגיים והרגשיים של האדם. על התפריט לכלול כמות קלוריות מתאימה, וכן לספק את רכיבי המזון הדרושים (פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים, מינרלים...).ישנם גם רכיבי מזון שאינם דרושים לגוף כמו לנשמה...שוקולד פה, פיצה שם, מי אמר שצריך להסתגף ולהתנזר?? בשורה התחתונה,  הארוחות צריכות להיות מותאמות לסדר היום, להעדפות אישיות ועם זאת לאפשר גיוון ועניין. ככל שהתפריט יהיה מדויק יותר בהתאם לצרכים, כך יהיה קל יותר להתמיד בשל התחושה הטובה – פיזית ונפשית.
  4. מסגרת עוזרת להתמיד - לרוב האנשים קל יותר להתמיד בתהליך אם הם מתחייבים למסגרת מסוימת. בין אם מדובר בייעוצים אישיים או בקבוצות, המפגשים (לרוב אחת לשבוע) הסדירים עוזרים בחיזוק ושימור המוטיבציה, שהרי מדובר בתהליך של שינוי שדורש חיזוק ותמיכה.
  5. גם להשקל צריך לדעת  ישנם ה"מכורים" לשקילה ומצב רוחם באותו היום נקבע  בהתאם לתנועת המחוג – למעלה או למטה. אך חשוב לקחת בחשבון שהמשקל משקף לעיתים את מצב הגוף מעבר לכמות המזון שנכנסה או לא לאחרונה – נוזלים, הורמונים, פעילות גופנית...לכן מומלץ להקפיד על כמה כללים בסיסיים – שקילה אחת לשבוע, רצוי באותה שעה, עם בגדים קלים (או בלעדיהם), עם כמות דומה של נוזלים ( 2 כוסות מים, למשל, יוסיפו חצי קג למשקל). כך ההשוואה בין שקילה לשקילה מדויקת יותר. לנשים, יש לקחת בחשבון שהביוץ והמחזור החודשי עלולים להביא לעליה במשקל של עד 1-2 קג.
  6. נפילות הן חלק מהעניין -כל אחד מתפתה לסוג מסוים של מזון, בין אם זה עוגה עשירה או בורקס חם וטרי. החוכמה היא לא להבהל ולשלב את החטאים המתוקים הללו בתפריט, במידה. כל תפריט שהוא סגפני וטומן בחובו איסורים רבים, הוא קשה יותר לביצוע ולעיתים גורר ייסורי מצפון ורגשות חרטה קשים. מכאן הדרך קצרה ל"אם כבר נפלתי – אז עד הסוף!" דווקא המחשבות הללו מחרבות את התהליך, ולא אותו בורקס או חטיף. 
  7. שלבו פעילות גופנית  פעילות גופנית שורפת קלוריות, שורפת שומנים, בונה שריר ומגבירה את חילוף החומרים. בנוסף השפעותיה ידועות בהקשר של מניעת מחלות ושיפור מצב רוח. יש צורך להוסיף?
  8. שתו מים,והרבה. ברור וידוע שחשוב לשתות, כי המים מהווים מרכיב עיקרי בגופנו (60-70%). אבל יש כמה מיתוסים שכיחים שכדאי לנפץ – קפה, מיצי פירות (טבעיים ככל שיהיו) וחלב אינם נחשבים מים. הקפה משתן, ובאופן כללי אינו תחליף למים. חלב ומיצי פרי נחשבים מזון לכל דבר. בנוסף, אם לא שותים מספיק עלולים להרגיש דווקא יותר רעב, כיוון שמרכז השובע ומרכז הצמא במוח קרובים זה לזה, ומכאן ה"בלבול" בתחושה. כך שמים יכולים למנוע תחושות רעב "מיותרות". בנוסף, שתיית מים מסייעת לחילוף חומרים תקין.

 תשומת לב לשמונת הכללים הללו יגבירו את הסיכויים להגיע למטרה, בהצלחה!