עדי גודל סולומון דיאטנית קלינית במודיעין - המלצות תזונתיות לאכילה בריאה בגן ובצהרונים

המלצות תזונתיות לאכילה בריאה בגן ובצהרונים

משרד הבריאות הוציא הנחיות הנוגעות לשיפור המזון המוגש בגנים ובצהרונים, על מנת להבטיח מיצוי פוטנציאל גדילת הילדים, התפתחות פיזית, רגשית וקוגניטיבית נאותה. 
להלן עיקרי ההמלצות:
 
1. מה כן?
חזה עוף, כרעיים, הודו, פרגית: מומלץ בתדירות של פעמיים בשבוע 
דג ללא עצמות (פילה/קציצות דג) – מומלץ אחת לשבוע 
בקר רזה: מומלץ בתדירות של פעם בשבוע.
קטניות: מומלץ להגיש פעם בשבוע מנה צמחונית: עדשים, גרגירי חומוס, שעועית לבנה ועוד. בארוחה צמחונית מומלץ לשלב ויטמין סי על מנת להגביר את ספיגת הברזל ( פלפל אדום, עגבניה ו/או פרי) 
דגנים מלאים: מומלץ לעבור בהדרגה ללחמים מלאים, פתיתים/קוסקוס מלא, ועוד. 
ירקות: יש להגיש ירקות טריים וגם ירקות מבושלים. 
פירות: יש להגיש בכל יום. 
שמן: מומלץ מסוג קנולה
שתייה: מים בלבד. ניתן להוסיף גיוון וטעם למים באמצעות פלחי לימון, תפוז, עלי נענע או לימונית. 
 
2. מה לא?
אין להגיש מזון מטוגן, כגון קציצות מטוגנות, ציפס וכדומה.
שתייה ממותקת: יש להימנע לחלוטין מהגשת שתייה מתוקה (גם על בסיס פרי) 
שימוש בסוכר: יש להימנע מתיבול או תוספת סוכר, דבש, סילאן, סירופ ממותק. 
מלח: יש להפחית את המלח בהדרגה, ולהימנע מאבקות מרק, פיצוחים, תערובות מוכנות לתיבול. אין להשתמש במלחייה. 
קטשופ: בשלב זה ההמלצה היא להשתמש בתדירות של פעם בשבוע  ולא יותר. 
שומנים מזיקים: יש להמנע משימוש ברטבים, מיונז, מרגרינה, חמאה. 
אין לחלק בסוף היום כריכים מתוקים או מאפים, אלא פירות. 
אין לחלק ממתקים כפרס על התנהגות טובה 


חגיגות יום הולדת בגנים
 
מומלץ להשריש את ההנחיות וההמלצות לחגיגות יום ההולדת כבר בתחילת השנה, במסגרת אספות הורים ופגישות וועד. גננות מעידות שכאשר ההמלצות ניתנות בכתב ומחולקות להורים יש הטמעה ויישום טובים יותר. 
 
להלן עיקרי ההמלצות (מתוך חוזר מנכ"ל משרד החינוך 2013 ו"אפשריבריא", התוכנית הלאומית לקידום אורח חיים בריא)
אין מניעה להכין ולהגיש עוגת יום הולדת, אך מומלץ להפחית משמעותית בכמות הממתקים, הכיבוד והשתייה המתוקה.
הכיבוד יהיה תוספת לארוחה הניתנת לגן ולא במקומה.
הרכב הכיבוד יוחלט יחד עם ההורים והצוות 
הכיבוד יכלול ירק, פרי, מים. 
חטיפים/דברי מתיקה יש להגביל למנה אישית לילד בכוס חד פעמית. 
מומלץ לרכז את ימי ההולדת במשותף פעם בתקופה כדי למנוע צריכת כיבוד וממתקים בתדירות גבוהה. 
מומלץ לשים הפתעות בשקיות ההפתעה שאינן סוכריות וממתקים, כגון משחקים או כלי כתיבה, או לתת מתנה אחת גדולה לכל ילדי הגן. 
מומלץ להכין שיפודי פירות או פירות חתוכים במקום ממתקים
 
 
הערות נוספות: 
במסיבות יום ההולדת מומלץ להחליט מראש על הרכב כיבוד קבוע ואחיד, ולאפשר להורים לבחור מתוך רשימה. 
 
- עוגת יום הולדת
- פירות וירקות:  ניתן להגיש בצורה יפה לעין כגון צלחת ירקות צבעונית, שיפודי פירות ועוד. 
- ניתן להכין כריכונים בריאים, חטיפים דלי שומן כגון בייגלה, פנקייקים ועוד. 
- ללא שתייה מתוקה, מים בלבד. 
 
שאלות, הצעות? עדי גודל סולומון דיאטנית קלינית 
טלפון: 0545588694   מייל: adigodel@gmail.com